-
Samenvatting
Als er iets misgaat in de behandeling van een patiënt is het van groot belang dat daar door de zorgaanbieder openheid over wordt gegeven. Hoe dat het beste kan worden georganiseerd, wordt onderzocht in OPEN. OPEN is een leernetwerk waarin door onderzoekers en ziekenhuizen wordt samengewerkt om meer inzicht te verkrijgen in werkwijzen die openheid na medische incidenten kunnen bevorderen. In deze bijdrage wordt kort toegelicht wat OPEN als leernetwerk inhoudt. Vervolgens wordt uiteengezet wat de verplichtingen van het ziekenhuis inhouden als het misgaat en worden enkele begrippen uitgelegd. Daarna komt aan bod in hoeverre aan die verplichtingen wordt tegemoetgekomen en wordt toegelicht wat er op het niveau van patiënten, zorgverleners en leidinggevenden georganiseerd moet worden voor een open en eerlijke omgang met incidenten in het ziekenhuis.
Inhoud
- 1. Inleiding
- 2. OPEN: onderzoekers leren met de praktijk
- 3. Een juridisch kader: enkele begrippen en bepalingen
- 4. Openheid na medische incidenten: wat gaat er mis?
- 5. De patiënt wordt soms uit het oog verloren
- 6. De zorgverlener kan het niet alleen
- 7. Leidinggevenden scheppen kaders
- 8. Slot
- ↑ Naar boven
Tijdschrift voor Vergoeding Personenschade |
|
Article | OPEN en eerlijke omgang met klachten en incidenten in de zorgVerslag van het eerste jaar van leernetwerk OPEN |
Trefwoorden | openheid, medisch incident, transparantie, zorg, aansprakelijkheidsrecht |
Auteurs | Mr. B.S. Laarman, Prof. mr. A.J. Akkermans, Prof. dr. ir. R. Friele en Prof. mr. J. Legemaate |
DOI | 10.5553/TVP/138820662016019004001 |
Auteursinformatie |