Artikelen

De verplichte inschakeling van Arbo-diensten op Europees niveau getoetst

HvJ EG 22 mei 2003, Zaak C-441/01 (Commissie van de EG v. Koninkrijk der Nederlanden)

Trefwoorden Arbo-dienst, certificering, risico-inventarisatie, risico-evaluatie, Arbowet, aansprakelijkheid Nederlandse staat, aanvraag SER-advies
Auteurs E. Fransen
  • E. Fransen

Aanbesteding: Europese Commissie/Gemeente Assen: verplichte aanbesteding onder de drempelwaarde

Trefwoorden aanbesteding, aanbestedende dienst, mededinging, gemeente, hof van justitie EG, transparantie, contract, levering, verdrag, leverancier
Auteurs R.J. Roks en H.C. Leemreize
  • R.J. Roks

Leerstukken: Nadere beperkingen aan het inroepen van contractuele clausules inzake buitengerechtelijke kosten? (HR 11 juli 2003, C02/008HR)

Trefwoorden overeenkomst, buitengerechtelijke kosten, aanmaning, stichting, terugwerkende kracht, vergoeding, dwaling, werkgever, advocaat-generaal, rente
Auteurs M.H. Wissink en T.H.M. van Wechem
  • M.H. Wissink

Het (nieuwe) Duitse verbintenissenrecht

Trefwoorden verbintenissenrecht, consument, verjaringstermijn, gebrek, algemene voorwaarden, ondernemer, schuldenaar, garantie, overeenkomst, consumentenkoop
Auteurs E.W. Mehring
  • E.W. Mehring

ICT: Belangrijkste wijzigingen in de nieuwe FENIT-voorwaarden

Trefwoorden leverancier, voorwaarde, computerprogramma, levering, fout, overeenkomst, apparatuur, betaling, mediation, aansprakelijkheid
Auteurs T.J. de Graaf
  • T.J. de Graaf

Tijdschrift Arbeidsrechtelijke Annotaties

Nog steeds een lacune in het burgerlijkrechtelijk ontslagrecht

Trefwoorden vergoeding, ontslag, werknemer, ontbinding, schadevergoeding, arbeidsovereenkomst, ontslagrecht, werkgever, dienstverband, schade
Auteurs L.H. van den Heuvel
  • L.H. van den Heuvel

Schadevergoeding en ontslagvergoeding

HR 11 oktober 2002, JAR 2002/261

Trefwoorden karakter ontslagvergoeding, schadevergoeding, dringende reden, wanprestatie, deuss-arrest, samenloop, rechtsvergelijking, kantonrechtersformule
Auteurs M.S.A. Vegter
  • M.S.A. Vegter

Jurisprudentie

HBG Civiel B.V. en Hattum & Blankevoort B.V. vs de Staat der Nederlanden (d-g NMa)

Trefwoorden Nederlandse mededingingsautoriteit, ambtenaar, kopiƫren, inzage, harde schijf, computer, toezichthouder, vervaardigen, gebruiker, onrechtmatigheid
Auteurs I.W. VerLoren van Themaat en F.M. Versteeg
  • I.W. VerLoren van Themaat

F.M. Versteeg

Tijdschrift Markt & Mededinging

Toezicht moet geen nieuwe staatsmacht worden: Commentaar op de preadviezen voor de VAR 2003 over: Toezicht op markten

Trefwoorden toezicht, OPTA, toezichthouder, aanwijzingsbevoegdheid, aanwijzing, administratief recht, last onder dwangsom, discretionaire bevoegdheid, geschilbeslechting, handhaving
Auteurs H.J. de Ru
  • H.J. de Ru

Tijdschrift Markt & Mededinging

Het nieuwe sectorspecifieke mededingingsrecht in de communicatiesector: Vaart Nederland een juiste koers?

Trefwoorden mededingingsrecht, OPTA, aanbeveling, Nederlandse mededingingsautoriteit, mededinging, mobiel netwerk, aanmerkelijke marktmacht, gebruiker, levering, lidstaat, mededingingsrecht, OPTA, aanbeveling, Nederlandse mededingingsautoriteit, mededinging, mobiel netwerk, aanmerkelijke marktmacht, gebruiker, levering, lidstaat
Auteurs S. van der Voorde
  • S. van der Voorde

Texaco Nederland B.V.

Trefwoorden Nederlandse mededingingsautoriteit, mededinging, overeenkomst, prijsverlaging, exploitant, universal mobile telecommunication system, advertentie, bewijslast, verbod, verkoop
Auteurs W. Knibbeler
  • W. Knibbeler

Dutchtone-Ben UMTS-netwerk

Trefwoorden Nederlandse mededingingsautoriteit, universal mobile telecommunication service, mededinging, overeenkomst, marktaandeel, vergunninghouder, ontheffing, antenne, directoraat generaal telecommunicatie en post, general packet radio service
Auteurs P.P.J. van Ginneken
  • P.P.J. van Ginneken

Tijdschrift Markt & Mededinging

Samenwerking tussen de commissie en de Nederlandse rechter na invoering van verordening 1/2003

Trefwoorden mededingingsrecht, Nederlandse mededingingsautoriteit, inlichting, rechtscollege, civiele procedure, toezending, nationale mededingingsautoriteit, procespartij, administratief recht, aanwijzing
Auteurs T.M. Snoep
  • T.M. Snoep

Tijdschrift Markt & Mededinging

Boete en wettelijke rente: vanaf wanneer verschuldigd?

Trefwoorden wettelijke rente, betalingstermijn, opschorting, verstrijking, betaling, wettekst, beschikking, mededinging, rente, bezwaarschrift
Auteurs C.T. Dekker
  • C.T. Dekker

Tijdschrift Markt & Mededinging