-
Samenvatting
Wanneer Europese regelgeving in de Nederlandse rechtsorde niet goed nageleefd wordt, spreekt de Europese Commissie de lidstaat Nederland daarop aan. Binnen de nationale rechtsorde is de centrale overheid echter niet als enige verantwoordelijk voor de toepassing van Europees recht. De toepassing van Europese regelgeving in de nationale rechtsorde is veelal ook in handen van andere overheidsorganen, zoals zelfstandige bestuursorganen en decentrale overheden. De centrale overheid heeft vanwege haar Europese verantwoordelijkheid voor de correcte toepassing van Europees recht behoefte aan voldoende bevoegdheden voor toezicht op deze overheidsorganen. Met het wetsvoorstel Naleving Europese regelgeving publieke entiteiten (Kamerstukken II 2009/10, 32 157, nr. 2; hierna afgekort tot wetsvoorstel NErpe) worden aan het toezichtsinstrumentarium enkele nieuwe bevoegdheden toegevoegd, die zijn toegesneden op de handhaving van Europees recht. In deze bijdrage een eerste blik op dit wetsvoorstel.
Inhoud
- Achtergrond van de NErpe-problematiek
- Het huidige generieke toezichtsinstrumentarium
- Commissie-Oosting
- Algemene toezichtsinstrumenten en naleving van Europees recht
- De wet TES
- Wetsvoorstel Naleving Europese regelgeving publieke entiteiten (NErpe)
- De NErpe-bevoegdheden als ultimum remedium
- Advies Raad van State en reactie van de regering
- Commentaar VNG / IPO
- Conclusie
- ↑ Naar boven
Nederlands tijdschrift voor Europees recht |
|
Artikel | Wetsvoorstel Naleving Europese regelgeving publieke entiteiten: overbodig of onmisbaar in de praktijk? |
Trefwoorden | toezicht, decentrale overheden, naleving, aanwijzing, verhaalsrecht |
Auteurs | Mr. M.J.M. Verhoeven |
Auteursinformatie |