Dit artikel uit Markt & Mededinging is gepubliceerd door Boom juridisch en is bestemd voor anonieme bezoeker

W

Annotaties

DE TELEGRAAF - NOS, AVRO, KRO, NCRYV, EO,
TROS, VARA en VPRO

Arrest van het Gerechtshof te 's-Gravenhage d.d. 30 januari
2001.

Artikel 24 Mw; genregegevens.

(m.nt. mr M. Chatelin)

Feiten

De NOS en de publieke omroepen hebben dit civiele
kort geding aangespannen omdat De Telegraaf in week 45
van 1998 was begonnen met het verspreiden van de gids
TV Week met (wekelijkse) lijsten die radio- en televisiepro-
gramma’s bevatten, welke per dag chronologisch zijn
gerangschikt voor de verschillende daarin vermelde ‘gen-
res’.

Op 5 januari 1999 heeft de president van de Recht-
bank Den Haag geoordeeld dat de NOS c.s. zich met succes
kan beroepen op geschriftenbescherming en heeft de uitga-
ve verboden tot vier weken na de beslissing op het
bezwaarschrift tegen het NMa-besluit van 10 september
1998. In dat NMa-besluit is vastgesteld dat de weigering
van de NOS en de Holland Media Groep SA (verder: HMG)
om wekelijkse programmaoverzichten beschikbaar te stel-
len misbruik van machtspositie oplevert.

Voor wat betreft de NOS wordt gesproken over het
zogenaamde ‘spoorboekje’. Hiermee wordt bedoeld de volle-
dige, chronologisch en per zender gerangschikte (wekelijk-
se) lijsten met programma’s van radio en televisie van
de NOS en AVRO, KRO, NCRYV, EO, TROS, VARA en VPRO
(verder: de Omroepen). Daarnaast bestaan er buitenlandpro-
gramma’s of buitenlandlijsten van de Omroepen, die onge-
veer drie weken voordat de omroepgidsen uitkomen naar
buitenlandse kranten en tijdschriften worden gezonden.

Het Gerechtshof te ’s-Gravenhage heeft op 30 januari
2001 beslist op het hoger beroep van De Telegraaf tegen
het kortgedingvonnis van 5 januari 1999. De Telegraaf
heeft daartegen zeven grieven aangevoerd, met conclusie
tot vernietiging van het vonnis en afwijzing van de vorde-
ringen van de NOS en de Omroepen. De NOS en de Omroe-

115

M

M

pen hebben de grieven bestreden en hebben bij incidenteel
appel vier (onvoorwaardelijke) grieven en een voorwaarde-
lijke grief tegen het vonnis aangevoerd.

Beoordeling

Grief | is gericht tegen het vonnis voorzover daarin is
gesteld, samengevat, dat De Telegraaf de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) heeft verzocht de NOS te
gelasten tegen marktconform tarief een licentie te verlenen
voor het door haar gewenste gebruik van alle radio- en
televisieprogrammagegevens.

Blijkens het besluit van de d-g NMa van 10 september
1998 heeft De Telegraaf de NMa verzocht de NOS en
RTL/Veronica de HMG een last onder dwangsom op te leg-
gen terzake van handelen in strijd met artikel 24 j° 56 lid 1
onder b van de Mededingingswet (Mw), waartoe zij heeft
aangevoerd, samengevat, dat de NOS weigert aan haar de
wekelijkse programmaoverzichten van de publieke Omroe-
pen (het ‘spoorboekje’) ter beschikking te stellen.

Voorzover met de grief wordt betoogd dat in het von-
nis ten onrechte is vermeld dat De Telegraaf een licentie
heeft verzocht (welke volgens haar stellingen niet nodig is)
en aldus niet de letterlijke tekst van haar klacht is weerge-
geven, is de grief gegrond, maar kan deze niet leiden tot
vernietiging van het vonnis.

De onvoorwaardelijke incidentele grief | is gericht
tegen het oordeel van de president dat lijsten met program-
magegevens geen volledige auteursrechtelijke bescherming
genieten.

Anders dan de NOS en de Omroepen betogen, is in dit
verband uitsluitend de vraag van belang, of aan de op
schrift gestelde lijsten met programmagegevens (zoals het
‘spoorboekje’ en de buitenlandlijsten) volledige auteurs-
rechtelijke bescherming toekomt. Naar het voorlopig oor-
deel van het hof zijn deze lijsten met programmagegevens
niet aan te merken als werken met een eigen, oorspronke-
lijk karakter die het persoonlijk stempel van de maker dra-
gen. Immers, deze lijsten houden niet meer in dan een hoe-
veelheid feitelijke gegevens, terwijl, naar uit de processtuk-
ken is gebleken, de rangschikking onvoldoende getuigt van
een persoonlijke visie en/of originaliteit van de maker.

2001/ nr. 3



Dit artikel uit Markt & Mededinging is gepubliceerd door Boom juridisch en is bestemd voor anonieme bezoeker
Annotaties

Deze programmalijsten zijn derhalve niet aan te merken als
werken van letterkunde, wetenschap of kunst waaraan vol-
ledige auteursrechtelijke bescherming toekomt.

Dit oordeel vindt steun in de memorie van toelichting
van het wetsvoorstel, dat tot de Omroepwet heeft geleid;
daarin is immers — mede onder verwijzing naar het arrest
van de Hoge Raad van 25 juni 1965, NJ 1966, 116 — ver-
meld dat tot de groep ‘alle andere geschriften’ de geschrif-
ten zonder eigen of persoonlijk karakter behoren, waarvan
ook de radio- en televisieprogramma’s deel uitmaken. Deze
grief faalt dan ook.

Hoewel de NOS en de Omroepen slechts meer subsi-
diair een beroep op de bescherming ingevolge de Databan-
kenwet hebben gedaan, gaat het hof eerst na of de program-
magegevens onder de omschrijving van ‘databank’ vallen.
Artikel 1 Databankenwet luidt: ‘Voor de toepassing van het
bepaalde bij of krachtens deze wet wordt verstaan onder: a.
databank: een verzameling van werken, gegevens of andere
zelfstandige elementen die systematisch of methodisch geor-
dend en afzonderlijk met elektronische middelen of anders-
zins toegankelijk zijn en waarvan de verkrijging, de controle
of de presentatie van de inhoud in kwalitatief of kwantitatief
opzicht getuigt van een substantiéle investering.

Uit de wettelijke omschrijving van databank en uit de
tekst en de considerans van Richtlijn 96/9/EG van het
Europees Parlement en de Raad van 11 maart 1996
betreffende de rechtsbescherming van databanken? volgt
dat de substantiéle investering gericht moet zijn op het tot
stand brengen, controleren en/of presenteren van (de
inhoud van) de databank. Noch in de richtlijn noch in de
Databankenwet wordt omschreven wanneer een investe-
ring als ‘substantieel’ valt aan te merken.

De NOS en de Omroepen stellen dat het bedenken
welke programma’s men wil gaan vervaardigen of aanko-
pen, het programmeren, bewerken, onderhouden en up-to-
date houden van het bestand in al zijn facetten zeer
arbeidsintensief is en dat derhalve sprake is van substan-
tiéle investeringen. De Telegraaf betwist dit, waarbij zij
verwijst naar het Verslag betreffende het wetsvoorstel dat
tot de Databankenwet heeft geleid. Zij voert verder aan dat
het bedrag van f 50.000,-, dat door de dagbladen gezamen-
lijk aan de NOS en de Omroepen wordt betaald wel kosten-
dekkend zal zijn, aantoont dat van een substantiéle inves-
tering geen sprake is. De NOS en de Omroepen hebben op
dit laatste niet gereageerd. Processtukken, op grond waar-
van aannemelijk is dat substantiéle (geldelijke) investerin-
gen zijn gedaan, zijn evenmin in het geding gebracht.
Daarbij komt dat de Omroepen, waarvan de primaire taak is
om landelijk radio- en televisie-uitzendingen te verzorgen,
deze taak niet kunnen vervullen zonder programmagege-
vens te verzamelen en programmalijsten op te stellen,
waarbij, nu het tegendeel niet aannemelijk is geworden,
moet worden aangenomen dat met het enkele opstellen van
programmalijsten geen (afzonderlijke) substantiéle investe-
ringen in tijd, geld of anderszins zijn gemoeid.

116

M
M

Hiervoor vindt het hof mede steun in het standpunt
van de minister van Justitie, waaruit valt af te leiden dat een
substantiéle investering kan ontbreken als televisieprogram-
magegevens niet meer zijn dan een spin-off van het pro-
grammeren van de zender (Parlementaire geschiedenis Data-
bankenwet, Nota naar aanleiding van het Verslag (Tweede
Kamer)). Volgens het hof is bij deze stand van zaken onvol-
doende aannemelijk geworden dat van een investering, als
bedoeld in artikel 1 lid 1 onder a van de Databankenwet
sprake is. Derhalve moet er in dit kort geding van worden
uitgegaan dat de programmagegevens niet zijn aan te mer-
ken als een databank in de zin van de Databankenwet. Het
vorenstaande brengt mee dat de programmagegevens in
beginsel voor geschriftenbescherming al dan niet in de zin
van de Mediawet in aanmerking komen.

De principale grief Il is gericht tegen de in het vonnis
weergegeven uitleg van artikel 59 Mediawet. Partijen zijn
verdeeld omtrent de beantwoording van de vraag of artikel
59 van de Mediawet? een materiéle verruiming inhoudt ten
opzichte van de bescherming van geschriften ingevolge de
Auteurswet 1912, en zo ja welke.

Anders dan De Telegraaf meent, draagt de omstan-
digheid dat de Mediawet is gewijzigd bij de wet van 13
november 1997, Stb. 5441, tot wijziging van de Mediawet
in verband met een herziening van de organisatiestructuur
van de landelijke publieke omroep? en de wet van 5 juli
1997, Stb. 691, tot wijziging van de bepalingen van de
Mediawet, de Wet op de telecommunicatievoorzieningen
en de Radio-Omroep-Zender-Wet 1935 in verband met de
liberalisering van de mediawetgeving?, niet tot voormeld
oordeel bij, nu bij die wetswijzigingen artikel 59 ongewij-
zigd is gebleven.

De Telegraaf heeft onweersproken gesteld dat zij na de
weigering van de NOS om het ‘spoorboekje’ aan haar ter
beschikking te stellen, als alternatief is overgegaan tot
publicatie van ‘genregegevens’ in een bij het dagblad ‘De
Telegraaf’ behorende bijlage genaamd TV Week. Zij betoogt
dat in dit geval, waarin de programmagegevens per genre
zijn gerangschikt, van ‘ontlening’ geen sprake is, zodat arti-
kel 59 Mediawet (voor het overige) toepassing mist.

Dit betoog kan De Telegraaf niet baten. Onvoldoende
is weersproken dat de genregegevens vallen onder ‘lijsten
of andere opgaven van programma’s’ als bedoeld in artikel
59 Mediawet. De omstandigheid, dat de programmagege-
vens in TV Week naar genre en de programmagegevens in
de geschriften van de Omroepen per zender en uitsluitend
chronologisch zijn gerangschikt, brengt naar het voorlopig
oordeel van het hof niet mee, dat reeds daarom van ontle-
ning geen sprake is.

Nu de ‘genregegevens’ zijn aan te merken als ‘lijsten
of andere opgaven van programma’s’ als bedoeld in de

Pb. EG 27 maart 1996, L 77/20.

Wet van 1987, Sth. 249.
Kamerstukken 11 1996-1997, 25 216.
Kamerstukken 11 1996-1997, 24 808.

E VI S

2001/ nr. 3



Dit artikel uit Markt & Mededinging is gepubliceerd door Boom juridisch en is bestemd voor anonieme bezoeker
Annotaties

Mediawet, worden deze ingevolge het bepaalde in artikel
59 van die wet vermoed te zijn ontleend aan geschriften
inhoudende programmaopgaven voor radio- en televisie-
uitzendingen. Op De Telegraaf c.s. rust dan ook de last van
het leveren van tegenbewijs.

De Telegraaf heeft dienaangaande gesteld dat de
‘genregegevens’ door middel van vrije nieuwsgaring zijn
verkregen, met name uit seizoensoverzichten, persberich-
ten, advertenties en van het internet, waarbij tevens reke-
ning is gehouden met de (gebruikelijke) horizontale pro-
grammering, volgens welke soaps, documentaires en films
op vaste tijden worden uitgezonden.

De NOS en de Omroepen stellen zich daarentegen op
het standpunt dat De Telegraaf haar programmagegevens,
met name de buitenlandprogramma'’s, met enige aanpas-
singen, in TV Week heeft verveelvoudigd en openbaar
gemaakt. Zij voeren onder meer aan dat TV Week foutjes in
namen en tijden bevat, die ook voorkomen in de buiten-
landlijsten. Hiertegenover hebben De Telegraaf c.s. aange-
voerd dat dergelijke fouten ook voorkomen in persberich-
ten met programmagegevens.

Hoewel het hof — theoretisch — niet uitgesloten acht
dat ‘genregegevens’ volgens de door De Telegraaf aangege-
ven wijze en/of mede door deduceren en combineren tot
stand kunnen worden gebracht, wordt in casu niet genoeg-
zaam aannemelijk geacht dat de programma’s als in
TV Week ook werkelijk op die — omslachtige en
tijdrovende — wijze tot stand zijn gebracht. Om na te gaan
of van dit laatste sprake is, is nader onderzoek nodig. Daar-
voor is evenwel in het kader van dit kort geding geen
plaats. Dit brengt mee dat in dit geding ervan moet worden
uitgegaan dat het tegenbewijs niet is geleverd en dat De
Telegraaf de programmagegevens in TV Week heeft ont-
leend aan programmagegevens (met name de buitenland-
programma’s), ten aanzien waarvan in dit kort geding geen
punt van discussie is geweest dat de Omroepen en de NOS
de rechthebbenden daarop zijn.

Het voorgaande brengt tevens mee dat het subsidiaire
beroep op ‘gewone’ geschriftenbescherming niet meer aan
de orde behoeft te komen.

Misbruik van machtspositie

De principale grief V houdt in, dat de president ten
onrechte geen beslissing heeft gegeven omtrent het ver-
weer van De Telegraaf dat de NOS en de Omroepen mis-
bruik maken van hun machtspositie, als bedoeld in artikel
24 Mw, en daartoe heeft overwogen dat hij niet wil voor-
uitlopen op de beslissing van de NMa op het bezwaarschrift
in de klachtprocedure.

De Telegraaf heeft er in dit verband op gewezen dat
de weigering van de NOS om het ‘spoorboekje’ aan haar
tegen betaling van een marktconform tarief ter beschik-
king te stellen onrechtmatig is bevonden door de d-g NMa
blijkens zijn besluit van 10 september 1998 en zijn rapport
van 16 februari 2000.

117

M

M

De NOS en de Omroepen stellen zich evenwel op het
standpunt dat de uitkomst van de procedure bij de NMa
onzeker is, nu tegen de uitspraak van de NMa van 10 sep-
tember 1998, al aangenomen dat dit als een besluit valt
aan te merken, bezwaren zijn ingebracht. Naar hun mening
dient de kortgedingrechter zich terughoudend op te stellen.

Naar het oordeel van het hof is de kortgedingrechter
gehouden een voorlopige voorziening te geven, telkens
wanneer zulks naar zijn oordeel gelet op de belangen van
partijen, uit hoofde van onverwijlde spoed is vereist. Denk-
baar is evenwel dat een beslissing van de civiele kortge-
dingrechter wordt aangehouden, indien op betrekkelijk
korte termijn een besluit op bezwaar van de NMa kan wor-
den verwacht.

In casu is, gelet op de mededelingen van partijen bij
pleidooi, evenwel geen uitzicht op een spoedige beslissing
omtrent de ingebrachte bezwaren. Het hof gaat daarom na
of ten processe voldoende gegevens aanwezig zijn voor een
inhoudelijk oordeel. Daarbij gaat het hof ervan uit dat het
gevorderde gebod tot staking van de inbreukmakende han-
delingen achterwege behoort te blijven, als aannemelijk is
dat er een gerede kans bestaat dat de NMa in haar eindbe-
sluit de klacht dat de NOS en/of de Omroepen misbruik
maken van haar/hun economische machtspositie gegrond
zou bevinden.

Dienaangaande is het volgende van belang. De NOS
is op grond van artikel 16 van de Mediawet het samenwer-
kings- en codrdinatieorgaan en onder meer belast met de
codrdinatie van de programma’s van de instellingen die
zendtijd hebben verkregen voor landelijke omroep, en met
het verzorgen van een programma. Tot die instellingen
behoren de Omroepen.

Overgenomen wordt hetgeen is vermeld onder 6 van
het besluit/standpunt van de NMa van 10 september 1998
omtrent de hoedanigheid van ‘ondernemer’, de relevante
productmarkt (de markt van weekoverzichten van radio-
en televisieprogramma’s), de relevante geografische markt
(Nederland), al welke gegevens in dit kort geding door de
NOS en de Omroepen op zichzelf niet zijn weersproken.
Gelet hierop en op de eveneens onbestreden gegevens
omtrent de marktaandelen waardoor de NOS in staat wordt
geacht de instandhouding van een feitelijke mededinging
op de markt te verhinderen, acht het hof voorshands aan-
nemelijk dat de NOS dan wel de NOS en de Omroepen teza-
men een economische machtspositie heeft/hebben.

Uit artikel 58 van de Mediawet volgt dat de instellin-
gen die zendtijd voor landelijke omroep hebben verkregen,
verplicht zijn de programmagegevens voorzover deze nodig
zijn voor de opgaven in de programmabladen, ter beschik-
king van de NOS te stellen en dat zij moeten gedogen dat de
NOS die gegevens ter verveelvoudiging en openbaarmaking
ter beschikking stelt van de omroepverenigingen die zend-
tijd hebben verkregen, alsmede van anderen die daartoe een
overeenkomst met de NOS hebben gesloten.

Uit de ten processe overgelegde stukken betreffende
de NMa-procedure blijkt voorts dat de NOS — anders dan de

2001/ nr. 3



Dit artikel uit Markt & Mededinging is gepubliceerd door Boom juridisch en is bestemd voor anonieme bezoeker
Annotaties

HMG - ondanks het bepaalde in het besluit/standpunt van
10 september 1998 niet bereid is gebleken met De Telegraaf
in onderhandeling te treden over het ter beschikking stel-
len van het spoorboekje.

Verder heeft De Telegraaf een beroep gedaan op de
motie-Heemskerk, die de regering verzoekt te bevorderen
dat de NOS de haar ter beschikking gestelde programmage-
gevens tegen een marktconforme vergoeding aan derden
ter beschikking stelt.> De (toenmalige) staatssecretaris heeft
bij brief van 19 juni 1997 aan de voorzitter van de Tweede
Kamer medegedeeld, dat naar hij heeft begrepen, de NOS
bereid is de programmagegevens aan andere binnenlandse
zenders te verstrekken onder voorwaarde dat deze verwerkt
worden in echte programmabladen en dat men eveneens
bereid is zogenaamde genregegevens te verstrekken aan
derden, en dat hij dit beleid van de NOS zal toetsen op zijn
ruimhartige uitvoering.

Niet gebleken is dat door de NOS en/of de Omroepen
dergelijke programmagegevens reeds aan derden, waaron-
der De Telegraaf, zijn verstrekt. Uit de omstandigheid dat
TV Week niet compleet is en fouten in de programmagege-
vens bevat, leidt het hof af dat voor het op de markt bren-
gen van een goed product tijdige levering van de juiste
programmagegevens (het ‘spoorboekje’) onontbeerlijk is,
terwijl niet aannemelijk is geworden dat er voor De Tele-
graaf een reéle (uitwijk)mogelijkheid bestaat de program-
magegevens anderszins te vergaren. Daarbij wordt, nu van
het tegendeel onvoldoende is gebleken, ervan uitgegaan
dat van de zijde van de consument vraag is naar een uitga-
ve als TV Week. Door voormelde opstelling van de NOS en
de Omroepen wordt elke mededinging op de desbetreffende
markt uitgesloten.

Er is ook geen (objectieve) rechtvaardigingsgrond, nu
niet aannemelijk is geworden dat de Omroepen, die naar
onbestreden in voormeld besluit/standpunt is vermeld, een
jaarlijkse bijdrage uit de algemene middelen ontvangen,
door de uitgave van TV Week zodanige inkomsten uit hun
programmabladen zullen derven dat daardoor het publieke
bestel zal worden ondergraven.

Gezien het bovenstaande is naar het voorlopig oordeel
van het hof thans sprake van een uitzonderlijke omstandig-
heid als bedoeld in de arresten van het Hof van Justitie EG
van 6 april 1995, C-241/91 en C-242/91 inzake Magill, NJ
1995, 492, en van 26 november 1998, C-7/97 inzake Bron-
ner, en wordt een gerede kans als bovenbedoeld aanwezig
geacht doordat de NOS en de Omroepen met een beroep op
geschriftenbescherming ingevolge de Mediawet weigeren
de programmagegevens aan De Telegraaf te leveren en zich
in de gegeven omstandigheden blijven verzetten tegen de
verveelvoudiging en openbaarmaking van programmagege-
vens in TV Week. Niet gebleken is, mede in het licht van het
vorenstaande, van een - tegenover het belang van De
Telegraaf bij het achterwege blijven van een inbreuk-
verbod — voldoende zwaarwegend belang van de NOS en de
Omroepen bij de gevraagde voorziening.

Ten overvioede wordt overwogen dat dit laatste ook

118

M
M

geldt indien ervan zou worden uitgegaan dat De Telegraaf
wel inbreuk maakt op het (volle) auteursrecht dan wel de
bescherming ingevolge de Databankenwet. In zoverre
slaagt grief V. Het hof vernietigt het vonnis en wijst de vor-
deringen van de NOS en de Omroepen alsnog af.

Commentaar

Dit arrest maakt deel uit van de zich nu al meer dan
drie jaar voortslepende kwestie tussen De Telegraaf en de
NOS met als inzet de wekelijkse programmaoverzichten
van de publieke omroepen (ook wel aangeduid als het
‘spoorboekje’). De uitrookstrategie van de NOS is tot op
heden succesvol gebleken getuige het feit dat De Telegraaf
er niet in is geslaagd het spoorboekje te bemachtigen om
zodoende de eigen TV Week volledig te laten zijn.

Mededingingsrechtelijk is met name interessant het-
geen het gerechtshof overweegt over artikel 24 Mw naar
aanleiding van de grief dat de rechtbank ten onrechte geen
beslissing heeft gegeven omtrent het verweer van De Tele-
graaf dat de NOS en de Omroepen misbruik maken van hun
machtspositie. De president wilde niet vooruitlopen op de
beslissing van de NMa.

Allereerst verdient opmerking het oordeel van het hof
dat de kortgedingrechter in een zaak als deze gehouden is
een voorlopige voorziening te geven, tenzij op betrekkelijk
korte termijn een besluit op bezwaar van de NMa kan wor-
den verwacht. Bij pleidooi is kennelijk gebleken dat een
spoedige beslissing van de NMa niet waarschijnlijk was.

Ten tweede is opmerkelijk dat het hof zonder meer
aannemelijk acht dat de NOS dan wel de NOS en de publie-
ke omroepen tezamen een economische machtspositie
heeft/hebben. Het hof neemt rechtstreeks over hetgeen is
vermeld in het NMa-besluit van 10 september 1998 inzake
de relevante productmarkt en relevante geografische
markt — de markt van weekoverzichten van radio- en tv-
programma’s — met de kanttekening dat deze gegevens in
het kort geding op zichzelf niet zijn weersproken. Ware dit
wel gebeurd dan is niet ondenkbaar dat het hof tot het oor-
deel was gekomen dat voor de marktafbakening nader
onderzoek vereist is en dat daarvoor in het kader van een
kort geding geen plaats is. In dat geval zouden de vorde-
ringen van de NOS en Omroepen niet op grond van het
mededingingsrecht zijn afgewezen.

Ook ten aanzien van de vraag, of het weigeren de
programmagegevens te verstrekken met een beroep op
geschriftenbescherming ingevolge de Mediawet misbruik
van machtspositie oplevert, is het hof kort door de bocht.
Naar het — weliswaar voorlopig — oordeel van het hof is
sprake van een uitzonderlijke omstandigheid als bedoeld in
het arrest Magill® en het arrest Bronner’. De programma-

5 Kamerstukken Il 1996-1997, 24 808, nr. 37.

6 HvJ EG, gevoegde zaken C-241/91 en C-242/91, RTE en ITP vs. Commis-
sie (‘Magill’), Jur. 1995, 743.

7 HVJ EG, zaak C-7/97, Oscar Bronner vs. Mediaprint c.s. (‘Bronner’), Jur.
1998, 7791.

2001/ nr. 3



Dit artikel uit Markt & Mededinging is gepubliceerd door Boom juridisch en is bestemd voor anonieme bezoeker
Annotaties

gegevens zijn onontbeerlijk om de TV Week compleet en
foutloos te maken. Niet aannemelijk is geworden dat De
Telegraaf een reéel alternatief heeft en nu van het tegen-
deel niet is gebleken, wordt ervan uitgegaan dat van de
zijde van de consument vraag is naar een uitgave van TV
Week. Het hof voegt daar nog aan toe, dat door de opstel-
ling van de NOS en de Omroepen elke mededinging op de
desbetreffende markt wordt uitgesloten.

De hoofdregel waar het hof kennelijk op doelt is deze.
Een weigering om een licentie te verlenen ook al gaat zij
uit van een onderneming met een machtspositie, kan op
zichzelf geen misbruik van die machtspositie opleveren.8
Het uitoefenen van het alleenrecht door de houder van een
intellectueel eigendomsrecht kan slechts in uitzonderlijke
omstandigheden misbruik opleveren. In het arrest Magill
bestonden de uitzonderlijke omstandigheden volgens het
Hof van Justitie hieruit, dat de gewraakte weigering
betrekking had op een product (informatie over de weke-
lijkse programma’s van bepaalde tv-kanalen) waarvan de
levering onontbeerlijk was voor de uitoefening van de
betrokken activiteit (uitgave van een algemene tv-gids), in
die zin, dat degene die de gids wenste aan te bieden zonder
deze levering, de gids niet kon uitgeven en op de markt
aanbieden. Deze weigering stond in de weg aan de intro-
ductie van een nieuw product waarnaar van de zijde van de
consumenten een potentiéle vraag bestond. De weigering
vond geen rechtvaardiging in objectieve overwegingen en
zij sloot elke mededinging op de afgeleide markt uit.

Het arrest Bronner, waarin het Hof van Justitie de
rechtspraak betreffende uitoefening van een intellectueel
eigendomsrecht toepast op de uitoefening van eender welk
eigendomsrecht, bouwt voort op Magill. Van misbruik kan
slechts sprake zijn wanneer niet alleen de weigering om
een product of dienst te leveren elke mededinging op de
markt van de verzoeker van de levering kan uitsluiten en
niet objectief kan worden gerechtvaardigd, maar de dienst
of het product op zich bovendien onontbeerlijk is voor de
uitoefening van de werkzaamheid van deze laatste. Het
gaat erom dat geen reéel of potentieel alternatief bestaat.®
Daartoe zou op zijn minst moeten worden vastgesteld dat
een alternatief niet economisch rendabel is.1

Het wellicht cruciale verschil met Magill is dat in die
zaak programmagegevens onontbeerlijk waren omdat de
weigering om die gegevens te leveren in de weg stond aan
de introductie van een nieuw product, te weten een alge-
mene tv-gids, waarnaar van de zijde van de consument een
potentiéle vraag bestond.!! De vraag is of de TV Week van
De Telegraaf als een nieuw product is aan te merken. Het is
niet de eerste algemene tv-gids. De consument heeft reeds
keuze uit meerdere algemene tv-gidsen, weliswaar met de
signatuur van een omroep, die een daadwerkelijk of poten-
tieel substituut vormen. In dat geval is bovendien geen
sprake van uitsluiting van elke mededinging omdat de
omroepgidsen reeds met elkaar concurreren.

Zo het arrest Bronner hier al van toepassing zou zijn,
in het geval van uitoefening van een intellectueel eigen-

119

domsrecht lijkt Magill immers reeds te voorzien, dan moet
het onderzoek zich toespitsen op de vraag of De Telegraaf
over een reéel of potentieel alternatief kan beschikken. In
dat verband is interessant hetgeen het hof opmerkt in het
kader van de vraag of De Telegraaf de programmagegevens
in TV Week heeft ontleend aan programmagegevens als
bedoeld in artikel 59 Mediawet. De Telegraaf heeft aange-
geven dat genregegevens mede door deduceren en combi-
neren tot stand kunnen worden gebracht. Het hof vindt dat
niet aannemelijk omdat die methode omslachtig en tijdro-
vend zou zijn. Ingevolge Bronner had onderzocht kunnen
worden in hoeverre die methode en eventuele alternatieve
methoden economisch rendabel zijn of niet. Al blijft dat in
het onderhavige geval een wat vreemde exercitie die beter
tot zijn recht komt in situaties waar sprake is van natuurlij-
ke monopolies.

Inmiddels heeft staatssecretaris Van der Ploeg van
Cultuur laten weten dat hij wil dat de NOS en De Telegraaf
snel tot overeenstemming komen over vrijgave van de pro-
grammagegevens van de omroepen tegen een redelijke
prijs. Van der Ploeg heeft de NOS en De Telegraaf per brief
gemaand om een overeenkomst te sluiten. Als beide partij-
en niet tot overeenstemming komen, zal de PvdA-bewinds-
man mogelijk op termijn wettelijke maatregelen nemen.
Voor de staatssecretaris, die ontevreden is over de traag-
heid in dit dossier, is het duidelijk dat de NOS de gegevens
tegen een redelijke prijs moet vrijgeven. ‘Programmagege-
vens horen openbaar te zijn. Punt uit.’ Hij noemde het
‘onzin’ dat de NOS en De Telegraaf al jarenlang in een juri-
dische strijd verwikkeld zijn.12

Het aspect van de redelijke vergoeding is in het NMa-
besluit van 16 februari 2000 aan de orde gekomen.13 In dat
verband is nog interessant dat in het onderhavige arrest
wordt ingegaan op de vraag of sprake is van substantiéle
investeringen in de zin van de Databankenwet. Daarvan is
volgens De Telegraaf geen sprake onder verwijzing naar
het bedrag van 50.000 gulden dat door de dagbladen geza-
menlijk aan de NOS en de Omroepen wordt betaald, welk
bedrag naar De Telegraaf begrijpelijkerwijs aanneemt wel
kostendekkend zal zijn. Het hof haakt hierop in met de
opmerking dat de primaire taak van de omroepen is om
landelijke radio- en televisie-uitzendingen te verzorgen.
Met het enkele opstellen van programmalijsten zijn geen
(afzonderlijke) substantiéle investeringen in tijd, geld of
anderszins gemoeid. Dat is niet meer dan een spin-off van
het programmeren van de zender. Met deze vingerwijzing
van het hof en de aansporing van staatssecretaris Van der
Ploeg lijkt het einde van dit geschil in zicht te komen.

8 HvJ EG, zaak 238/87, Volvo, Jur. 1988, 6211, r.0. 7 en 8 en Magill, r.o.
49 en 50.

9 Bronner, r.o. 41.

10 Bronner, r.0. 46.

11 Magill, r.0. 54.

12 NRC Handelsblad van 19 maart 2001.

13 Zie NMa-besluit van 16 februari 2000, NV Holdingmaatschappij De Tele-
graaf vs. NOS en HMG, M&M 2000, p. 107, m.nt. M. Chatelin.

2001/ nr. 3



